В руслі спеціальної дошкільної педагогіки та психології затримкою психічного розвитку визначають найбільш розповсюджене відхилення в психофізичному розвитку. Затримка психічного розвитку являє собою поліморфне порушення,так як у однієї групи дітей може страждати дієздатність,у другої-мотивація до пізнавальної діяльності. Різноманіття проявів ЗПР визначається також глибиною ушкоджень і/ або різною мірою незрілості мозкових структур . Таким чином, на думку Е.А.Стрєбєлєвой, у визначенні "затримка психічного розвитку" "...відображаються як біологічні, так і соціальні чинники виникнення і розгортання такого стану, при якому ускладнений повноцінний розвиток здорового організму, затримується становлення особи розвиненого індивідуума і неоднозначно складається формування соціально зрілої особи".
Систематизація досліджень вітчизняних психологів та дефектологів,які стосуються закономірності розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку,дозволила У.В.Ульяновій виділити основні групи причин,які зумовлюють її порушення:
1. Причини,обумовлені органічним порушенням,котрі затримують нормальне функціонування мозку та заважають його своєчасному розвитку.
2. Причини,зумовлені дефіцитом спілкування,що стимулює затримку засвоєння суспільного досвіду.
3. Причини , обумовлені дефіцитом відповідної віку діяльності,що не дає дитині можливості повноцінно засвоювати суспільний досвід і як правило ускладнює реалізацію вікових можливостей психічного розвитку.
4. Причини, обумовлені травмуючим впливом мікросередовища.
5. Причини, обумовлені некомпетентністю оточуючих дитину дорослих.
Тип ЗПР | Обумовленість | Прояви | Прогноз |
ЗПР конституційного генезу | Спадково обумовлений психічний, психофізіологічний інфантилізм-гармонічний -дизгармонічний | -риси емоційно-особистісної незрілості-«дитячість» поведінки-рухливість міміки -в випадку дисгармонічного інфантилізму-афективні зриви,егоцентризм,схильність до демонстративної поведінки та істеричних реакцій | Сприятливий |
ЗПР соматогенного генезу | Хронічне соматичне захворювання внутрішніх органів | -невпевпевненість, -нерішучість, -безініціативність, -капризність, -ускладнене формування позитивних особистісних якостей | Індивідуально |
ЗПР психогенного генезу | Несприятливі умови виховання, психотравмуючі впливи середовища | - низька дієздатність, - лабільність нервової системи, - недорозвиток мимовільної регуляції, можливі типи, - емоційного реагування; *Агресивно – захисний; *Пасивно –захисний; *«інфантилізований» | В залежності від можливості перебудови стилю сімейного виховання |
ЗПР церебрально органічного генезу | Органічні | 1 варіант : перевага рис незрілості емоційної сфери по типу органічного інфантилізму 2 варіант: домінування симптомів ураженості, низький рівень оволодіння усіма видами мимовільної предметно-маніпулятивної, мовленнєвої,ігрової, продуктивної та навчальної діяльності | Індивідуально в залежності від глибини порушень та вікової динаміки. |
Рекомендації батькам
Значимість налагодження тісної взаємодії з сім’єю виділяється тим ,що саме вона,як найважливіший інститут,обумовлює особливості соціального розвитку дитини. Формування і зони найближчого розвитку,і соціальної ситуації розвитку позначається системою відносин яка склалася між дитиною та близькими дорослими,системою цінностей,норм та правил. Тому батьки мають стати необхідною ланкою в системі корекційно – розвиткової роботи з дитиною.
Основними завданнями роботи психолога з батьками можна вважати:
- Допомога в усвідомленні та прийнятті особливостей розвитку дитини;
- Навчити методам та прийомам ефективної взаємодії та корекції пізнавальної сфери у відповідності з культурним рівнем батьків;
- Ознайомлення з напрямками та змістом програми роботи спеціалістів навчального закладу.
Починати корекційну роботу потрібно з вивчення батьківських позицій , їхнього відношення до особливостей своєї дитини. Важливо «стабілізувати» стиль виховання,допомогти батькам адекватно відноситись до проблем своєї дитини. Така необхідність зумовлена частими порушеннями стилю виховання на лінії гіпо- або гіперопіки в сім’ях,в яких є дитина з ЗПР. З одного боку ,батьки , вважаючи свою дитину серйозно хворою,починають опікувати його ,обмежувати і так недорозвинену самостійність,чим ще більше ускладнюють ситуацію. З іншого боку,батьки не помічають і не знають своєрідності соєї дитини , думають, що з віком ситуація покращиться сама по собі. Такі сім’ї зазвичай характеризуються низьким культурним рівнем .Від особливостей батьків буде залежати стратегія роботи з ними та з дитиною.
Також необхідно пам’ятати ,що повноцінний корекційний ефект досягається лише тоді, коли позитивні зрушення з спеціальних занять переносяться в реальне повсякденне життя дитини.А це можливо лише тоді ,коли батьки знають про позитивну динаміку і знають методи та способи закріплення вироблених навичок. Тому основним акцентом в роботі психолога та батьків має бути просвітницька діяльність.
Alfredsep
2017-03-30 11:03:00wh0cd523854 [url=http://furosemide.club/]cheap furosemide[/url]...
BennyThigh
2017-03-30 10:37:02wh0cd619746 [url=http://bystolic.us/]bystolic[/url]...
Eugenedek
2017-03-30 10:32:04wh0cd405086 [url=http://celexa2016.us.com/]generic celexa[/url]...
CharlesThecy
2017-03-30 10:05:24wh0cd44366 [url=http://buyavodart15.top/]avodart online[/url] [url=http://buypropranolol9.top/]propranolol la[/url] [url=http://neurontin2017.us/]neurontin[/url] [url=http://buyrevia9.top/]example here[/url]...
Michaelnof
2017-03-30 09:41:58wh0cd843515 [url=http://fluoxetine2017.cricket/]fluoxetine[/url] [url=http://cialis20mg2017.bid/]cialis 20mg[/url] [url=http://viagraonline2017.cricket/]i need viagra[/url]...
Tracydes
2017-03-30 08:59:07wh0cd373117 [url=http://meloxicam.club/]meloxicam[/url]...
CharlesThecy
2017-03-30 08:47:13wh0cd12399 [url=http://augmentin.us.com/]augmentin[/url]...
Aaronarcax
2017-03-30 08:35:45wh0cd21484 [url=http://nexium100.us/]nexium[/url] [url=http://buycelexa0.top/]buy celexa[/url] [url=http://amoxicillin20.us/]amoxicillin price[/url] [url=http://buyproscar7.us/]cost of proscar[/url] [url=http://buyventolin8.us/]ventolin[/url]...
Alfredsep
2017-03-30 06:49:33wh0cd364029 [url=http://seroquel.club/]seroquel for anxiety and depression[/url]...
Alfredsep
2017-03-30 06:03:57wh0cd332064 [url=http://motilium2017.bid/]motilium[/url] [url=http://zithromax17.science/]buy generic zithromax[/url] [url=http://advair2017.cricket/]advair[/url] [url=http://tetracycline2017.bid/]tetracycline[/url]...