В руслі спеціальної дошкільної педагогіки та психології затримкою психічного розвитку визначають найбільш розповсюджене відхилення в психофізичному розвитку. Затримка психічного розвитку являє собою поліморфне порушення,так як у однієї групи дітей може страждати дієздатність,у другої-мотивація до пізнавальної діяльності. Різноманіття проявів ЗПР визначається також глибиною ушкоджень і/ або різною мірою незрілості мозкових структур . Таким чином, на думку Е.А.Стрєбєлєвой, у визначенні "затримка психічного розвитку" "...відображаються як біологічні, так і соціальні чинники виникнення і розгортання такого стану, при якому ускладнений повноцінний розвиток здорового організму, затримується становлення особи розвиненого індивідуума і неоднозначно складається формування соціально зрілої особи".
Систематизація досліджень вітчизняних психологів та дефектологів,які стосуються закономірності розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку,дозволила У.В.Ульяновій виділити основні групи причин,які зумовлюють її порушення:
1. Причини,обумовлені органічним порушенням,котрі затримують нормальне функціонування мозку та заважають його своєчасному розвитку.
2. Причини,зумовлені дефіцитом спілкування,що стимулює затримку засвоєння суспільного досвіду.
3. Причини , обумовлені дефіцитом відповідної віку діяльності,що не дає дитині можливості повноцінно засвоювати суспільний досвід і як правило ускладнює реалізацію вікових можливостей психічного розвитку.
4. Причини, обумовлені травмуючим впливом мікросередовища.
5. Причини, обумовлені некомпетентністю оточуючих дитину дорослих.
Тип ЗПР | Обумовленість | Прояви | Прогноз |
ЗПР конституційного генезу | Спадково обумовлений психічний, психофізіологічний інфантилізм-гармонічний -дизгармонічний | -риси емоційно-особистісної незрілості-«дитячість» поведінки-рухливість міміки -в випадку дисгармонічного інфантилізму-афективні зриви,егоцентризм,схильність до демонстративної поведінки та істеричних реакцій | Сприятливий |
ЗПР соматогенного генезу | Хронічне соматичне захворювання внутрішніх органів | -невпевпевненість, -нерішучість, -безініціативність, -капризність, -ускладнене формування позитивних особистісних якостей | Індивідуально |
ЗПР психогенного генезу | Несприятливі умови виховання, психотравмуючі впливи середовища | - низька дієздатність, - лабільність нервової системи, - недорозвиток мимовільної регуляції, можливі типи, - емоційного реагування; *Агресивно – захисний; *Пасивно –захисний; *«інфантилізований» | В залежності від можливості перебудови стилю сімейного виховання |
ЗПР церебрально органічного генезу | Органічні | 1 варіант : перевага рис незрілості емоційної сфери по типу органічного інфантилізму 2 варіант: домінування симптомів ураженості, низький рівень оволодіння усіма видами мимовільної предметно-маніпулятивної, мовленнєвої,ігрової, продуктивної та навчальної діяльності | Індивідуально в залежності від глибини порушень та вікової динаміки. |
Рекомендації батькам
Значимість налагодження тісної взаємодії з сім’єю виділяється тим ,що саме вона,як найважливіший інститут,обумовлює особливості соціального розвитку дитини. Формування і зони найближчого розвитку,і соціальної ситуації розвитку позначається системою відносин яка склалася між дитиною та близькими дорослими,системою цінностей,норм та правил. Тому батьки мають стати необхідною ланкою в системі корекційно – розвиткової роботи з дитиною.
Основними завданнями роботи психолога з батьками можна вважати:
- Допомога в усвідомленні та прийнятті особливостей розвитку дитини;
- Навчити методам та прийомам ефективної взаємодії та корекції пізнавальної сфери у відповідності з культурним рівнем батьків;
- Ознайомлення з напрямками та змістом програми роботи спеціалістів навчального закладу.
Починати корекційну роботу потрібно з вивчення батьківських позицій , їхнього відношення до особливостей своєї дитини. Важливо «стабілізувати» стиль виховання,допомогти батькам адекватно відноситись до проблем своєї дитини. Така необхідність зумовлена частими порушеннями стилю виховання на лінії гіпо- або гіперопіки в сім’ях,в яких є дитина з ЗПР. З одного боку ,батьки , вважаючи свою дитину серйозно хворою,починають опікувати його ,обмежувати і так недорозвинену самостійність,чим ще більше ускладнюють ситуацію. З іншого боку,батьки не помічають і не знають своєрідності соєї дитини , думають, що з віком ситуація покращиться сама по собі. Такі сім’ї зазвичай характеризуються низьким культурним рівнем .Від особливостей батьків буде залежати стратегія роботи з ними та з дитиною.
Також необхідно пам’ятати ,що повноцінний корекційний ефект досягається лише тоді, коли позитивні зрушення з спеціальних занять переносяться в реальне повсякденне життя дитини.А це можливо лише тоді ,коли батьки знають про позитивну динаміку і знають методи та способи закріплення вироблених навичок. Тому основним акцентом в роботі психолога та батьків має бути просвітницька діяльність.
Alfredsep
2017-05-08 17:15:47wh0cd292966 [url=http://nexium2017.top/]how much is nexium[/url] [url=http://prednisone6.us/]prednisone[/url] [url=http://inderal-9.gdn/]buy inderal[/url] [url=http://stromectol10.gdn/]generic stromectol[/url]...
BennyThigh
2017-05-08 16:40:13wh0cd979244 [url=http://motilium.us.com/]MOTILIUM[/url] [url=http://metformin2016.us.com/]PURCHASE METFORMIN[/url] [url=http://diamox.us.com/]where to buy diamox[/url]...
Kennethquice
2017-05-08 15:44:57wh0cd347316 [url=http://alli.us.com/]alli online[/url]...
CharlesThecy
2017-05-08 14:43:45wh0cd522836 [url=http://cialisdaily.us.com/]Cialis Daily[/url] [url=http://cialisonline.us.com/]buy cialis[/url]...
Alfredsep
2017-05-08 12:19:32wh0cd129876 [url=http://inderal.express/]buy inderal online without prescription[/url] [url=http://buspar.sexy/]buspar[/url] [url=http://revia.fund/]revia[/url] [url=http://propecia.fail/]propecia[/url] [url=http://indocin.life/]indocin[/url] [url=http://amoxicillin.jetzt/]can i buy amoxicillin online[/url] [url=http://effexor.express/]effexor[/url] [url=http://valtrex.systems/]valtrex cost[/url]...
Alfredsep
2017-05-08 10:37:59wh0cd75516 [url=http://buyamitriptyline.casa/]our site[/url] [url=http://tetracycline.sexy/]tetracyline[/url] [url=http://fluoxetine.store/]fluoxetine[/url] [url=http://strattera.store/]atomoxetine[/url]...
Kennethquice
2017-05-08 10:07:08wh0cd129876 [url=http://chloromycetin.us.com/]Chloromycetin[/url]...
BennyThigh
2017-05-08 08:14:43wh0cd653082 [url=http://effexor3.us/]effexor[/url]...
Alfredsep
2017-05-08 05:55:00wh0cd923783 [url=http://cialis5mg.us.com/]cialis tablets[/url] [url=http://alli.us.com/]where can you buy alli[/url] [url=http://diclofenac.us.com/]diclofenac[/url]...
Kennethquice
2017-05-08 05:44:57wh0cd978130 [url=http://elocon.casa/]elocon[/url] [url=http://indocin.live/]indocin 50 mg[/url] [url=http://inderal.work/]additional reading[/url] [url=http://vermox.casa/]where can i buy vermox medication online[/url] [url=http://vardenafil.email/]vardenafil[/url] [url=http://nexium.sexy/]purplepill com nexium[/url] [url=http://albendazole.zone/]albendazole[/url] [url=http://avodart.casa/]avodart[/url]...